A 4 és 11 év közötti gyerekek motorikusan és értelmileg egyaránt gyorsan fejlődnek. Számos kutatás bebizonyította, hogy a testmozgással a gyerekek könnyebben sajátítanak el különböző képességeket, és a közös mozgás az egész család jókedvét is fokozza! Nézzük meg, hogy ösztönözheted még több mozgásra a gyereked!
Az Xplora gyerekeknek szánt okosórái inspirálják és ösztönzik a gyermeket mozgásra, az aktív tevékenykedésre és a játékra. Bár a gyerekek nem egyformák, de az egyes korcsoportok sajátos életkori jellemzők, a tanulást és az ingereket befolyásoló tényezők és azok feltételei megegyeznek.
Legalább 60 perc
A norvég Egészségügyi Minisztérium számára elkészített, a gyermekek és fiatalok egészségéről szóló irányelvek szerint a gyermekeknek és fiataloknak minden nap legalább 60 percet kell fizikailag aktívan tölteni. A mozgás közepes vagy fokozott intenzitású legyen. Hetente legalább háromszor biztosítsunk a gyerekek számára fokozott intenzitású tevékenységet, amely növeli az izomzatukat és erősíti a csontjaikat. A napi 60 percet meghaladó játék és fizikai aktivitás eredménye erősebb és egészségesebb gyermek.
5-ből 4 érintett
A nyugodt egy helyben ülést a norvég egészségügyi hatóságok tanácsa szerint a lehető legnagyobb mértékben korlátozni kell és aktívabb, könnyed tevékenységgel kell időközönként megszakítani. A Norvég Médiahatóság 2020-as felmérése azt is kimutatta, hogy 5 kisgyermekes szülő közül 4 aggódik a gyermekek fokozott mobil- és képernyő használata miatt.
Az egészséges egyensúly megtalálása gyerekkorban, valamint a csökkentett képernyőhasználat az Xplora számára is kiemelt jelentőséggel bír. Az órákba épített lépésszámlálóval a gyerekek érméket gyűjthetnek, amelyek az Xplora Goplay univerzumában beválthatóak kampányokra, játékokra, licitekre.
A gyerekek változnak
Az Xplora okosórái a 4-11 éves korosztály számára készülnek, különböző funkciókkal és felhasználási módokkal, amelyek igyekeznek minden igényt kimeríteni. Míg egy 4 évesnek leginkább biztonságos környezetre van igénye a szülei támogatásával, egy 10 évesnek ezzel ellentétben több szabadságra van szüksége. Mindent igyekeztünk figyelembe venni.
Eláruljuk a tipikus életkori sajátosságokat, hogy felmérhesd milyen módon tudod a legjobban kihasználni a gyermek Xplora okosóráját és annak funkcióit:
4-5 év:
Ebben a korban a gyermek a test irányítását gyakorolja. A gyerekek gyorsan tanulnak, és a közös játék során neked is lehetőséged van rá, hogy sokat mozogj a gyerekkel.
- A gyerek motivációja a játék során hullámzó. Sétálj vele a közvetlen környezetben, az erdőben, fedezd fel vele a terepet és a tájat a különböző évszakokban - a vizet, havat, jeget, mohát, gyökereket, füvet, aszfaltot és a strandot. Gyakorold vele az egyensúlyozást, a forgást, a dobást és az elkapást a mozdulatok elmélyítéséhez.
- Gyakorold vele felvenni és vinni a dolgokat, a futást, az ugrálást az izmok összehangolásával, a sántikálást és a gurulást. A gyerekek gyorsan tanulnak. Mozogj sokat a gyerekkel.
- Igyekszik jól kontrollálni a testét. A mozgások egyre automatikusabbak. Ezért egyszerre több dolgot is képes elvégezni. Adj neki feladatot, például csevegés közben, nyomjon meg egy gombot.
- Általában élénk a fantáziája. Képes újragondolni, dramatizálni és átalakítani a valóságot. A gyerekek világában minden lehetséges. A képzelet és a valóság összeolvad egymással. Minden dolog él, vannak érzései, és lehet velük beszélni.
- Ebben az időszakban a szókincs gyorsan bővül. A gyerek beszél és beszél, megtanul fejből mondókákat és szabályokat, folyamatosan mondja, hogy mit csinál és mit akar. Játszik a nyelvvel. Az új szavak és kifejezések izgalmasak, amiket ki is kell próbálni. Jellemzőek az erő kifejezései és a túlzások.
- A gyermek ingadozik az új dolgok kitalálásának vágya és aközött a félelem között, hogy valamit rosszul csinál. Ha a felnőttek nincsenek is jelen, a gyereknek már van elképzelése arról, hogy mit szabad és mit tilos.
- A gyermek érzelmileg kötődik a szülőkhöz, azonosul velük. Ezért igyekszik úgy viselkedni, ahogy elvárják. A szülők normái fokozatosan a gyermek határaivá válnak. Megpróbál ezekkel a normákkal összhangban cselekedni, még akkor is, ha a szülők nincsenek jelen, hogy irányítsák.
- Ebben a fázisban a gyermek az idősebb gyermekek és felnőttek utánzásával foglalkozik; egyedül szeretne dolgokat csinálni és ezzel a többiek elismerését megszerezni. Ha a gyermek ésszerű határokon belül kifejezheti magát, megtapasztalja, hogyan uralhatja az életet, mer új dolgokat tanulni, és különböző területeken igyekszik kifejezni magát. A felnőtteknek tehát jó irányba kell terelgetni a gyermek kezdeményezéseit.
5-11 év:
Mostanra a gyerekek uralják testüket, jól használják a motorikus készségeket igénylő játékokban. Az olyan tevékenységek, mint az ugrálókötél, a foci, a korcsolya és a szlalomozás lehetőséget adnak a továbbfejlődésre, miközben edzik az izmokat és erősítik a mozgáskoordinációs képességüket. A gyerekek szeretik használni a testüket, érzik, hogy az rendeltetésszerűen működik.
- A túl sok és egyoldalú számítógép-használat passzívvá teheti a gyerekeket, és akadályozhatja a kreativitást. Annyira megszokják, hogy a képernyőn keresztül kapják az információt, hogy elfelejtik, milyen is játszani. A kutatások is azt sugallják, hogy az órákon át a képernyő előtt ülni káros. Koncentrációs nehézségekhez és alvászavarokhoz vezethet. Az információáramlás is olyan mértékűvé válhat, hogy megnehezíti a szelektálást. Mutass jó példát szülőként!
- Ebben az időszakban óriási a tanulási igény. Inspiráld és támogasd a test igénybevételével történő mozgástanulást és a mozgás örömét, segíts megtalálni a gyermekek kedvenc tevékenységeit. Biztosítsd a változatos lehetőségeket és kihívásokat a gyerekeknek, hogy sokat mozogjanak, kinti és benti kihívásokkal teli játék ötletekkel.
- Tanítsd meg gyermeked arra, hogyan lehet aktív a közlekedés közben. Engedd, hogy gyalog vagy kerékpárral menjen iskolába és onnan haza, vagy más tevékenységeket végezhessen, lehetőleg felnőtt kíséretében.
- Hagyd, hogy a gyermek sportoljon és részt vegyen csapatjátékokban. A vízi tevékenységek szintén nagyon fontosak – tanuljon meg úszni. A labdával való játék, a mászás, az ugrálás, a kerékpározás, a síelés, a korcsolyázás és az egyszerű tájfutás is egy-egy kiváló lehetőség az aktív mozgásra.
- Amint a gyermek megtanulja értelmezni a szabályokat, az igazságosság fontos fogalommá válik. Mind a játékban, mind az iskolában fontos számára, hogy mindenki egyenlő bánásmódban részesüljön. Mostanra a gyermek már megérti, hogy mással is ugyanúgy illik bánni, mint vele. Ez a megértés az alapja az igazi emberség és a jótékonyság iránti hajlam kialakulásának.
- Intellektuálisan is nagy fejlődés tapasztalható. A gyerekek képesek jobban megérteni mások helyzetét. Ugyanakkor fejlődik azon képességük is, hogy kívülről lássák magukat, és értékeljék saját eredményeiket. Szeretnének a legjobbak lenni, de gyakran úgy érzik, hogy nem tudják elérni kitűzött céljukat. Ezenkívül a gyerekek vágynak a függetlenségre és önállóságra, miközben továbbra is szükségük van a segítségre és a gondoskodásra.